Guider & tips

NÅGRA RÅD PÅ VÄGEN TILL EN SNYGG TRYCKSAK

SÅ FIXAR DU ETT KORREKT UTFALL

Något som många missar när man lämnar sitt material till tryck är att det saknas utfall i tryck­originalet.

Har du valt en layout där bilder, tonplattor, linjer eller illustrationer ska gå ända ut i kanten på pappret krävs att du har lagt till utfall.

Det behövs för att precisionen i tryck har en felmarginal, därför lägger man till en extra marginal (utfall) för att säkerställa att man inte får vita kanter runt sin trycksak.
På så vis får vi ett bra slutresultat. Förutom utfall behövs skärmmärken som specificerar var trycksaken ska skäras.

UPPLÖSNING PÅ BILDER ? SÅ FUNKTAR DET

För att din trycksak ska visa dina bilder på bästa sätt krävs det att bilderna har rätt upplösning.

Hur stor upplösning bilden ska ha kan bero på hur stor den ska bli när den är tryckt.

300 DPI. Denna upplösning är lämplig vid produktblad, foldrar mm som ska läsas på närmare håll.
150 DPI. Denna upplösning är lämplig vid större utskrifter tex rollup, vepor och större affischer som betraktas från lite längre håll.
PROFILER. Vi rekommenderar Coated Fogra39.

VARIERA MED VARIABLAR

Vill du ge ett extra personligt intryck med ditt tryckta utskick? Ja, då är variabeldata en fenomal metod.

ANPASSADE EXEMPLAR. Att lägga till variabeldata till din trycksak kan få mottagaren att känna sig lite extra utvald. Det innebär att vi kan anpassa varje exemplar och göra det unikt.

Ett exempel är om du vill adressera varje blad med mottagarnas för- och efternamn tryckta på. Att numrera de olika bladen kan vara ett annat exempel. Här är möjligheterna till variation stora.

VÄLJ RÄTT FÄRGRYMD

Vi trycker nästan uteslutande våra trycksaker i CMYK med undantag vid dekorfärger (PMS). Så undvik att arbeta med RGB-färger för bästa slutresultat i tryck.

HÖGUPPLÖSTA FORMAT - SÅ FUNKAR DET

Vi rekommenderar högupplösta, tryckfärdiga PDF-filer men tar även emot Indesign-, Photoshop- och Illustrator-filer mm förutsatt att alla länkar och typsnitt är bifogade.