Profiltryck blir allt viktigare för att sprida sitt varumärke

Hela 63% lägger märke till profilprodukter

Ett effektiv sätt att sprida sitt varumärke på är med hjälp av give aways. Människor uppskattar profilprodukter som är användbara, snygga och av bra kvalitet.

Profilprodukter, reklamtryck, presentreklam, give aways eller reklamartiklar. Ja, kärt barn har många namn. Ett ganska nytt samlingsnamn för denna typ produkter är produktmedia. Det de alla har gemensamt är att det gäller olika typer av produkter som alla är försedda med ett företags eller förenings logotype eller annan märkning.

Sprida kännedom om företaget

Målet med att beställa och dela ut denna typ av produkter är att kommunicera ut ett budskap, ett varumärke eller företag. Det kan vara nog så knepigt eftersom konkurrensen om vår tid lätt slukas av informationsflödet i sociala medier och digitala kanaler.

Snabba ryck

I den digitala världen går allt i en rasande fart och för att fånga besökarnas intresse har du inte många sekunder på dig. Därför kan lösningen vara just någon form av produktmedia. En snyggt designad eller spännande produkt man kan ha både nytta och nöje av. En offline-media som människor verkligen vill använda. Det har också visat sig vara effektivt i reklamsammanhang.

Rekordlåg kontaktkostnad

Undersökningar visar exempelvis att en reklampenna, har normalt sett en livstid på åtta månader enligt leverantören Ingli Sweden. Under den tiden exponeras pennan mer än 3 000 gånger och byter ägare i snitt tre?fyra gånger. Det innebär i slutändan att en penna som kostar tio kronor i inköp har en exponeringskostnad på 0,3 öre. En rekordlåg kostnad jämfört med andra medier när det gäller marknadsföring.

Fysisk reklam engagerar

Enligt en annan färsk studie, som visar på hur våra hjärnor reagerar på fysisk kontra digital kommunikation, visar det sig att fysisk media (som profilprodukter) ökar uppmärksamheten och den känslomässiga reaktionen hos mottagaren. Om man dessutom följer upp den fysiska reklamen i digitala kanaler så är konsumenten mer mottaglig än vad denne annars skulle ha varit. Studien visade dessutom att unga lockas mer av fysisk reklam.

Många använder profilprodukter

Profilprodukter är i högsta grad effektiva när det gäller att sprida budskap. Hela 63 procent lägger märke till profilprodukter och 32 procent använder produkterna de fått. Verkligen intressanta uppgifter för alla marknadsförare som funderar över nästa steg.
Produktmedia är med andra ord värt att satsa på! Det är en stark spridare av reklam jämfört med andra stora mediekanaler.

30 smarta produkter folk uppskattar att få

- I VÄSKAN ? läppbalsam, handsprit, reflexer, usb-laddare och litet block.
- PÅ KONTORET ? vattenflaska, hörlurar, musmatta, kaffemugg och pennor.
- I BILEN ? Isskrapa, reflexväst, paraply, termosmugg och första hjälpen-kit
- PÅ RESAN ? Bagagetags, necessär, handduk, rullväska och solglasögon
- PÅ FRITIDEN ? ihopfällbar stol, picknickkorg, hamamhandduk, grillbestick och högtalare.
- I HEMMET ? Knivar, skärbrädor, glas, skålar och förkläden.

Tänk på det här när du ska beställa profilprodukter ? 8 tips

1. Hur ser din budget ut? Undersök utbudet, produkter finns i olika kvaliteter och kvantieter för olika ändamål.
2. Finns det några produkter som sticker ut och som folk verkligen skulle bli intresserade av?
3. Har ditt företag en miljöprofil eller annan policy du bör ta hänsyn till?
4. Välj produkt efter årstid, verksamhet eller teman.
5. Vilken märkteknik föredrar du och vilken passar den aktuella produkten? Det går att märka nästan allt.
6. Hur många behöver du? Ofta lönar det sig att beställa fler för att få ner styckpriset. Förutom tryckkostnad brukar oftast schablon- eller brodyrkortskostnad tillkomma.
7. Tänk igenom vad du vill trycka. Priset för antalet tryckfärger styrs oftast beroende av teknik och motiv.
8. Om du är osäker, anlita ett proffs för att ta fram ett tryckfärdigt original. VI på Cicerotryck.se hjälper gärna till.

3 punkter som gör produkten tydligare

1. Tänk på att använda färg som ger en tydlig kontrast så budskapet syns tydlig.
2. Håll det enkelt och var tydlig med vad du vill nå ut med för budskap.
3. Finns det möjlighet att kombinera flera produkter som hör mässan eller eventet till med en gemensam design?